واکسیناسیون سگ | برنامه زمانی + عوارض

سه شنبه، 03 خرداد
واکسیناسیون سگ | برنامه زمانی + عوارض

واکسیناسیون سگ های خانگی، مهمترین کاری است که هر سرپرست سگی باید به آن پایبند باشد. در این وبلاگ از سایت دکتر وحید شمس نصرتی (دامپزشکی در آستانه اشرفیه) به طور کامل می خواهیم به واکسیناسیون سگ ها بپردازیم؛ اگر سلامتی خود، اطرافیان و سگ دلبندتان برایتان مهم است، حتما تا انتهای این وبلاگ همراه ما باشید.

واکسیناسیون سگ ها ضروری است؟

سگی که واکسیناسیون نشده باشد، در برابر انواع بیماری ها بسیار آسیب پذیر است؛ درنتیجه بیماری ها می توانند برای اون بسیار خطرناک و حتی کشنده باشند. علاوه بر آن از آنجایی که سگ های خانگی با ما زندگی می کنند، بیماری آنها می تواند به ما هم سرایت کند؛ پس کاملا مشخص است که برای حفظ سلامتی خود، خانواده و سگمان، حتما باید به واکسیناسیون پایبند باشیم.

انواع واکسن سگ ها

واکسن سگ ها هم دقیقا مثل واکسن گربه ها به دو گروه اصلی و غیر اصلی تقسیم می شود. پشت هر یک از واکسن های انتخابی، دلیل و منطقی وجود دارد و شما به عنوان یک سرپرست مسئولیت پذیر و دغدغه مند، وظیفه رسیدگی به آنها را دارید. در بخش بعدی هر یک از واکسن های اصلی و غیر اصلی را با هم بررسی می کنیم!

واکسن های اصلی سگ

واکسن های هاری، چندگانه (واکسن ۷ گانه، ۶ گانه، ۵ گانه، ۴ گانه و ۳ گانه)، پاروویروس (Canine Parvovirus)، دیستمپر (Canine Distemper)، هپاتیت و پارا آنفولانزا (Canine Influenza) جزو واکسن های اصلی سگ ها هستند. دکتر وحید شمس نصرتی، همواره به مراجعین دامپزشکی آستانه اشرفیه که سرپرستی سگی را بر عهده دارند، تاکید می کنند که به هیچ عنوان، زدن واکسن های اصلی سگشان را پشت گوش نیندازند.

احتمالا وبلاگ غذاهایی که سگ شما هرگز نباید بخورد! برایتان مفید خواهد بود؛ درصورت تمایل مطالعه بفرمایید.

واکسن های غیر اصلی سگ

علاوه بر واکسن های اصلی، امکان دارد که سگ شما با توجه به شرایطی بدنی، محیطی و... نیاز به واکسن های دیگری هم داشته باشد که تشخیص آن بر عهده دامپزشک است. عموما واکسن های لپتوسپیروز (Leptospirosis)، کنل کاف، لایم، بوردتلا (Bordetella) به عنوان واکسن غیر ضروری پیشنهاد می شوند.

برنامه زمانی کلی واکسیناسیون سگ

۶ تا ۸ هفتگی => واکسن دیستمپر + واکسن پارا آنفولانزا + واکسن بوردتلا

۱۰ تا ۱۲ هفتگی => واکسن DHPP + واکسن دیستمپر واکسن ادنوویروس + واکسن پارا آنفلونزا + واکسن پاروویروس + واکسن بوردتلا + واکسن لایم + واکسن لپتوسپیروز

​۱۴ تا ۱۶ هفتگی => واکسن DHPP + واکسن هاری + واکسن لوسمی واکسن بوردتلا + واکسن لایم + واکسن لپتوسپیروز

هر ۱-۲ ساله => واکسن DHPP + واکسن لپتوسپیروز + واکسن لایم

هر ۱-۳ ساله => واکسن هاری​

عوارض واکسیناسیون سگ ها

عوارض واکسیناسیون سگ ها با توجه به بنیه آنها متفاوت است؛ این عوارض عموما بعد از مدت کوتاهی بر طرف می شوند و دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. شایع ترین عوارض طبیعی سگ ها بعد از واکسیناسیون، شامل موارد زیر است:

1. تب
  2. کندی
  3. بی حالی
  4. بی اشتهایی
  5. اسهال خفیف
  6. درد و ورم در محل تزریق

درصورتی که علائم ذکر شده بعد از یک یا دو روز برطرف نشد و یا عوارض جدید تری در سگتان مشاهده کردید، حتما به دامپزشک مراجعه کنید.

واکسیناسیون سگ در دامپزشکی آستانه اشرفیه

در انتها تاکید می کنیم که انجام واکسیناسیون حیوانات خانگی حتما باید در مراکز مخصوص و توسط متخصصین انجام شود! کلینیک دامپزشکی آستانه اشرفیه به مدیریت دکتر وحید شمس نصرتی سال هاست که در حوزه واکسیناسیون سگ، گربه و سایر حیوانات خانگی و اهلی، فعالیت دارد؛ در صورت تمایل می توانید با خیال راحت، واکسن سگ دلبندتان را به دکتر بسپارید.

اگر برای نگهداری سگ دلبندتان به کمک نیاز دارید، می توانید برای خدمات ذیل، روی دامپزشکی آستانه اشرفیه به صورت حضوری یا مشاوره تلفنی حساب کنید!

1. پت شاپ مجهز به تمام ملزومات سگ
  7. ناخن گیری سگ