واکسیناسیون گربه | برنامه زمانی + عوارض

پنج شنبه، 29 اردیبهشت
واکسیناسیون گربه | برنامه زمانی + عوارض

نمیدانم این تفکر غلط که گربه ها نیاز به واکسن ندارند از کجا می آید؟! یک بار برای همیشه در همین ابتدا تاکید می کنیم که گربه ها هم مانند بقیه حیوانات به واکسیناسیون نیاز دارند! در این وبلاگ از سایت دکتر وحید شمس نصرتی (دامپزشکی آستانه اشرفیه) به طور کامل به مسائل مربوط به واکسیناسیون گربه ها پرداختیم. اگر واقعا سلامت گربه عزیزتان برایتان اهمیت دارد، حتما تا انتها این وبلاگ، همراه ما باشید.

واکسیناسیون گربه ها ضروری است؟

یکی از بهترین کارهایی که در حق گربه هایتان می توانید انجام دهید، واکسیناسیون آنها است. با واکسیناسیون گربه ها، هم از آنها در برابر بسیاری از بیماری ها حفاظت می کنید که از مخارج اضافی -برای درمان بیماری گربه ها- جلوگیری می کند و هم مانع انتقال بیماری و انگل ها از گربه به انسان می شوید. دکتر وحید شمس نصرتی، همواره واکسن گربه ها را به مراجعین خود پیشنهاد می کنند.

انواع واکسن گربه ها

واکسن گربه ها به دو گروه اصلی و غیر اصلی تقسیم می شود. واکسن های اصلی، آن دسته از واکسن هایی هستند که تضمین می کند، گربه خطری برای انسان ها نداشته باشد. واکسن های غیراصلی هم آنهایی اند که از بیمار شدن گربه ها و همچنین انتقال بیماری ها و انگل های گربه به انسان می شود.

واکسن های اصلی گربه ها

واکسن های اصلی گربه ها را هم می توانیم به ۲ گروه تقسیم کنیم. یک گروه شامل واکسن های سه گانه گربه ها (FVRCP) است. به مجموع واکسن های پن لوکوپنی، هرپس ویروس و کلسی ویروس، واکسن های سه گانه گربه ها می گویند. این واکسن عموما در دو ماهگی به گربه ها تزریق می شود.

واکسن هاری گربه، دومین گروه از واکسن های اصلی است. واکسن هاری گربه، هم به دلیل تاثیر کشنده بیماری هاری گربه و هم بخاطر قابل انتقال بودنش به انسان، بسیار زیاد ضرورت دارد. این واکسن را حتما در ۳ ماهگی باید به گربه یتان تزریق کنید.

واکسن گربه ها

واکسن های غیر اصلی گربه ها

واکسن های غیر اصلی گربه باعث تضمین سلامتی آنها و جلوگیری از ابتلاع گربه عزیزتان به انواع بیماری ها می شود. واکسن های لوسمی، سیاه سرفه (بوردتلا)، ایدز و کزار در این دسته بندی از واکسن ها قرار می گیرند.

برنامه زمانی کلی واکسیناسیون گربه ها

۶ تا ۸ هفتگی => واکسن FVRCP + واکسن لوسمی

۱۰ تا ۱۲ هفتگی => واکسن FVRCP + واکسن لوسمی

​۱۴ تا ۱۶ هفتگی => واکسن FVRCP + واکسن هاری + واکسن لوسمی

۱ ساله (بعد از سری اول) => واکسن FVRCP + واکسن هاری

هر ساله => واکسن هاری + واکسن لوسمی + واکسن بوردتلا

سه ساله => واکسن FVRCP + واکسن هاری​

عوارض واکسیناسیون گربه ها

واکسن در واقع ویروس ضعیف شده است که باعث تحریک سیستم ایمنی می شود؛ بنابرین بروز یک سری از علائم طبیعی است. از رایج ترین علائم واکسیناسیون گربه ها، می توانیم به علائم زیر اشاره کنیم!

1. تب خفیف
  2. بی اشتهایی
  3. کم انرژی شدن
  4. درد در ناحیه تزریق

البته گاهی ممکن است به دلایل مختلفی، مثل حساسیت گربه تان به یک واکسن خاص، شاهد علائم خطرناکی مثل تب شدید، تنگی نفس، اسهال، استفراغ شوید. در چنین شرایطی باید خودتان را به دامپزشکی آستانه اشرفیه یا شهر محل سکونت خودتتان برسانید.

واکسیناسیون گربه در دامپزشکی آستانه اشرفیه

برای انجام واکسیناسیون گربه های عزیزتان حتما باید به مراکز و کلینیک های تخصصی مراجعه فرمایید. کلینیک دامپزشکی آستانه اشرفیه به مدیریت دکتر وحید شمس نصرتی سال هاست که در زمینه واکسیناسیون حیوانات خانگی فعالیت دارد؛ در صورت تمایل می توانید با خیال راحت، واکسن گربه دلبندتان را به دکتر بسپارید.