مسمومیت گربه | علائم + درمان خانگی

پنج شنبه، 26 خرداد
مسمومیت گربه | علائم + درمان خانگی

مسمومیت در گربه ها هم مانند هر موجود دیگری امکان دارد رخ دهد! شما به عنوان یک سرپرست دغدغه مند و مسئولیت پذیر، وظیفه دارید درباره چنین اتفاقات احتمالی اطلاعات کسب کنید تا در شرایط بحرانی بهترین رفتار و عملکرد را داشته باشید. بخاطر اهمیت بالای این موضوعات، دکتر وحید شمس نصرتی در هر وبلاگ از مجموعه وبلاگ های دامپزشکی آستانه اشرفیه به بررسی یکی از این اتفاقات احتمالی می پردازند و این بار قرعه به نام مسمومیت گربه ها افتاده...

دلایل مسمومیت گربه

گربه ها به دلایل مختلف و در اثر خوردن، بوییدن و یا لمس کردن مواد متفاوت، حتی به مقدار کم امکان دارد که مسموم شوند. متاسفانه طیف وسیعی از مواد روی سلامت گربه ها تاثیر منفی می گذارند و باعث مسمومیتشان می شود. تا به اکنون اکثر گربه های مسمومی که به دامپزشکی آستانه اشرفیه مراجعه کرده اند، به دلیل موادی مثل سفید کننده، الکل، ضد یخ، شیر، حشره کش، جگر مرغ، داروهای کک، شکلات، گل سوسن، سیر، پیاز مواد ضد عفونی کننده، شوینده و مصرف خود سرانه دارو مسموم شده بوده بودند.

علائم مسمومیت گربه

علائم گربه بعد از مسمومیت، با توجه به ماده ای که با آن مسموم شده و دلیل مسمومیتش (خوردن، بودییدن یا لمس کردن آن ماده) متفاوت خواهد بود. در ضمن باید اشاره کنیم که نشانه های مسمومیت گربه ها با برخی از سموم، به محض مسمومیت بروز داده می شود اما با برخی سموم دیگر، چندین روز بعد بروز می کند! به طور کلی می توانیم بگوییم که علائم ذیل، نشان دهنده مسمومیت گربه دلبند شما است.

1. اسهال و استفراغ
  2. سرفه
  3. ترشح بیش از حد بزاق
  4. شکم درد
  5. ضعف و بی حالی
  6. کاهش اشتها
  7. تشنج
  8. تورم و التهاب پوست
  9. تب
  10. سخت شدن تنفس
  11. تکرر ادرار
  12. رنگ پریدگی لثه

درمان خانگی مسمومیت گربه

قبل از شروع این بخش باید تاکید کنیم که تشخیص قطعی مسمومیت گربه، فقط از دست یک دامپزشک بر میاد؛ چون هر یک از علائمی که در بخش بالا گفتیم، امکان دارد دلیل بر بیماری گربه باشد نه مسمومیت آن!!! جدای آن باید تاکید کنیم که روش های درمانی ذیل، تنها برای مسمومیت های خیلی جزئی و یا در فاصله زمانی ای که می خواهید به کلینیک دامپزشکی مراجعه کنید، کارساز است.

درمان مسمومیت گربه در اثر استشمام گاز مضر

اگر گربه دلبندتان دچار مسمومیت تنفسی شده، باید هر چه سریع تر او را از محیط آلوده خارج کرده و به فضای باز ببرید تا هوای تازه را استشمام کند. حواستان باشد که در چنین شرایطی در آغوش گرفتن گربه، حالش را بدتر می کند؛ پس گربه را روی زمین بگذارید تا راحت باشد و هر چیزی که باعث دادن حس خفگی می شود، مثل قلاده را از او جدا کنید.

درمان مسمومیت گربه

درمان مسمومیت گربه در اثر تغذیه نا مناسب

در صورت مسمویت غذایی گربه عزیزتان، در گام اول سعی کنید هر جور که شده -حتی به زور و با سرنگ- به او آب بدهید. در ادامه با ماساژ شکم گربه و یا فرو کردن انگشت در حلقش، گربه یتان را تحریک کنید تا استفراغ کند. خارج شدن آنچه که خورده از بدنش، بسیار مهم و ضروری است اما نباید خیلی او را مجبور به استفراغ کنید؛ برخی از سموم بعد از استفراغ مشکلات جدی تری را به بار می آورند.

درمان مسمومیت گربه در اثر تماس پوستی

در چنین شرایطی اول از همه باید با رعایت نکات ایمنی (استفاده از دستکش و ماسک) ماده سمی را از روی پوست گربه عزیزتان بردارید. در صورت تماس مایعات سمی هم باید آن مایعات را با پارچه ای تمیز -در صورت امکان نم دار- از سطح پوست گربه یتان پاک کنید.