چرا گربه من غذا نمی خورد؟ | دلایل بی اشتهایی گربه

یک شنبه، 12 تیر
چرا گربه من غذا نمی خورد؟ | دلایل بی اشتهایی گربه

یکی از مشکلاتی که گاها سبب نگرانی سرپرستان گربه ها می شود، بی اشتهایی آنها است. بی اشتهایی در گربه ها ممکن است بخاطر دلایل مختلفی بروز کند که ما در این وبلاگ از دامپزشکی آستانه اشرفیه، متداول ترین دلایل را نام برده و بررسی کرده ایم.

تشخیص بی اشتهایی گربه

تشخیص بی اشتهایی گربه کار سختی نیست؛ همین که گربه یتان به جای اینکه مثل روزهای قبل، همه غذایی که در ظرف غذایش می گذارید را تمام کند، لب به غذایش نمی زند یا خیلی کم می خورد، یعنی بی اشتها شده. از جمله مهمترین علائمی که اثبات کننده بی اشتهایی گربه دلبندتان است هم می توانیم به ضعف، بی حالی، کاهش وزن و زردی اشاره کنیم.

غذا نخوردن گربه به دلیل بیماری

یکی از مهمترین دلایلی که باعث بی اشتهایی گربه می شود، بیماری است. در ادامه رایج ترین بیماری گربه ها که سبب بی اشتهایی گربه ها می شوند را مشخص و بررسی کرده ایم. قبل از پرداختن به هر یک از آن مشکلات، تاکید می کنیم که اگر احساس کردید دلیل غذا نخوردن گربه دلبندتان، هریک از این بیماری ها است، حتما در اسرع وقت به دامپزشک مراجعه کنید!

افسردگی و اضطراب

افسردگی یکی از بیماری های روانی است که موجب بی اشتهایی گربه ها می شود. اگر علاوه بر بی اشتهایی، گربه عزیزتان علائمی مثل کم تحرکی، زود رنجی، عصبانیت و بی حوصلگی دارد، احتمالا دچار افسردگی شده است! افسرگی گربه ها دلایل متفاوتی می تواند داشته باشد که برطبق آن درمان های خاص خود را دارد؛ برای انتخاب بهترین راه حل برای درمان افسرگی گربه حتما از یک داکپزشک کمک بگیرید.

بیماری های تنفسی

انواع مشکلات تنفسی مثل تبخال یا مشکلات گلو و بینی، حس چشایی گربه ها را تضعیف می کنند؛ به همین خاطر، گربه ها میل به غذا خوردن را از دست می دهند. هرجور حساب کنیم، حق هم دارند؛ خود ما هم نمی توانیم یک غذای بی مزه و بی بو را بخوریم.

غذا نخوردن گربه به دلیل بیماری

مشکلات دهان و دندان

دندان درد و دیگر مشکلات دهانی، از جمله بیماری هایی هستند که باعث بروز بی اشتهایی کاذب می شوند. حالا بی اشتهایی کاذب یعنی چی؟! بی اشتهایی کاذب یعنی گربه گرسنه است و دوست دارد غذا بخورد اما بخاطر مشکل و دردی که حین غذا خوردن دارد، از غذا خوردن منصرف می شود.

بیماری های گوارشی

بی اشتهایی، اولین و اصلی ترین نشانه همه بیماری های گوارشی -از جمله ریفلاکس اسیدی، انگل معده و روده تحریک پذیر- است. اگر بی اشتهایی همراه با اسهال و استفراغ در گربه یتان بروز کرد، به احتمال ۹۹٪ گربه دچار یک بیماری گوارشی شده است.

بی اشتهایی گربه به دلیل ظرف غذا

اگر برای غذا دادن به گربه دلبندتان از ظروف پلاستیکی استفاده کنید، احتمال دارد که به مرور زمان، گربه بخاطر ظرف غذا، اشتهایش کم شود. می دانید چرا؟! چون ظروف پلاستی پس از مدتی بوی غذاها را در خود نگه می دارد و هرچقدر هم که آن را بشویید، عطر و بوی غذاهای قبلی نمی رود. بوی بدی که از ادغام بوی غذای قبلی و جدید ایجاد می شود، ممکن است که باعث غذا نخوردن گربه شما شود.

گاهی هم ممکن که بی اشتهایی از علائم واکسیناسیون گربه باشد! بی اشتهایی بعد از واکسن زدن، مانند دیگر علائمی که ممکن است بروز کند، موقت بوده و جای نگرانی ندارد.

غذا نخوردن گربه به دلیل افزایش سن

گربه ها وقتی پا به سن می گذارند، اشتهایشان کم می شود؛ این موضوع با توجه به کم شدن نیاز گربه های پیر در پی کاهش تحرکشان ، کاملا عادی است. دکتر وحید شمس نصرتی پیشنهاد می دهند که برای گربه های پیر، وعده های غذایی بیشتر با مقدار غذای کمتر در نظر بگیرید.

3. ویزیت در کلینیک یا در محل